Doelgroep
Jongeren tussen 13 en 21 jaar met een attest type 9:
- met een diagnose autisme en een licht mentale beperking tot (rand) normale begaafdheid
- die extra nood hebben aan begeleiding en veiligheid, duidelijkheid en structuur
- waarbij werkdruk , tempo, sociaal functioneren en prestatiegerichtheid het ontwikkelen belemmeren
- bij wie tewerkstelling in het normaal economisch circuit of een werkplaats niet vanzelfsprekend is
Onderwijs aangepast aan de individuele zorgvraag
Voor elke leerling wordt een individueel traject uitgestippeld dat afgestemd is op zijn/haar noden, interesses en mogelijkheden.
Hierbij zoeken we evenwicht tussen voldoende uitdaging en welbevinden.
Leerlingen worden voorbereid op een werk– en leefmilieu op maat.
Structuur van de opleiding
Algemeen onderwijsaanbod
- redzaamheid : persoonlijke, huishoudelijke en maatschappelijke
- communicatievaardigheden
- sociale en emotionele vaardigheden
- schoolse vaardigheden (periode/ projectonderwijs)
- werkhouding en werkvaardigheden
- motorische vaardigheden
- kunstzinnige vaardigheden
Leren werken
1° graad: Atelierwerking: aanleren van arbeidsvaardigheden en attitudes in verschillende ateliers binnen de school
2° graad: Werkplekleren: leren werken in een bedrijf of organisatie in een kleine groep onder begeleiding van een leerkracht
3° graad: SMIA (sociale en maatschappelijke integratie activiteit) vanaf 18 jaar: inoefenen van zelfstandig werkvaardigheden en attitudes binnen een bedrijf of organisatie die specifiek voor deze leerling werd gezocht.
Voorbeelden: zorgboerderij, bibliotheek, supermarkt, rusthuis., ….
Deze stage is vaak een opstap naar begeleid werken.